DIN KARAKTÄR - Att välja roll

Tänk dig att du är med i en film eller serie som Vikings, Game of Thrones eller Sagan om ringen. Du bör välja en roll som passar in i en sådan värld.

 

Välj grupp. Du måste skapa dig en roll som passar i en grupp för att kunna delta i spelet.

Du måste välja ett yrke/sysselsättning för din karaktär.

Du måste hitta på ett namn, och en personlighet, och en kort historia till din karaktär.

Du måste skaffa fantasykläder som passar din karaktär (det går att hyra av oss).

Vi rekommenderar starkt att du väljer att ingå i en grupp, om du inte vill skapa en grupp själv med dina vänner kan du gå med i någon av de grupper som redan finns. Du kan inte välja en maktfull högstatusroll om du inte klarar av ansvaret en sådan roll har.

Vi kan hjälpa dig med att skapa en karaktär - börja med att svara på några frågor här.

Hur du skapar en karaktär:

1) VÄLJ EN GRUPP du vill spela med.


2) VÄLJ EN SYSSLA. Du kan ha två: en före detta och en nuvarande.

 

De vanligaste rollerna kan kategoriseras:
– Intellektuella, administrativa roller (inkl. högättade).
– Intellektuella, andliga, magiska roller.
– Hantverkande, matlagande, musikaliska, artistiska roller.
– Stridande roll, svärdskämpe eller bågskytt.

3) VÄLJ EN RELIGION.
Animism, ett slags förstadie till de gamla gudarna för mer enkla, naturnära roller. Förfädersdyrkan, eller Dyrkan av elementen, eller Dyrkan av den stora anden, eller Ljusets gud.
 

– Om du är lagd åt de gamla gudarna måste du välja din favoritgud: Toror, Odenor, Lokor, Frej, Baldor, Tyror, Heimdor, Frejor, Njord,or Skader, Vidor, Hödeor Bragor, Idon, Ullor, Skollor.
 

– Eller sätt din tro till en mer modern religion som kom med Saxions: Den enda gudenen monoteistisk religion, med två ansikten. Alla mer civiliserade grupper av medeltida kultur dras till denna livsåskådning, och ser ner på månggudadyrkare.

DeoModron – kvinnlig – kaos, kreativitet, rikedom, styrka.
DeoFadron – manlig – ordning, blygsamhet, frid, visdom
.
 

De gudlösa: följarna av den tysta guden, dyrkarna av den svarta tomheten. Det finns inga gudar, vi lever i den yttersta tiden, detta är vårt sista liv. Bäst är att samla så mycket makt och njutning vi kan. Efter döden finns inget. (Svartblod finns inom denna kategori.)

Du bör välja hur religiös du är:

Du åkallar och talar ibland om gudarna.
Du ber och deltar även i ritualer där du offrar. 
– Du predikar och går ibland på pilgrimsvandringar.
– Du är en fanatiker och gör allt ovan, och försöker med alla medel omvända andra.
Se mer under Religioner.


4) VÄLJ ETT NAMN. Du kan ha ett långt namn, men ha också ett kort namn som folk kan komma ihåg.

5) HITTA PÅ EN LITEN HISTORIA om:
– Var du är född. Se kartan.
– Någon historia från din barndom.
– En historia om ditt yrke/syssla, och om vad du gjort innan.
– Några namn på din släkt, och din relation till dem.
– Din syn på din religion (och andra religioner).
– Skaffa dig några karaktärsdrag (läs mer här)
.

6)  TILLVERKA, HYR ELLER KÖP KLÄDER. Skaffa tre saker att ha på/med dig, som kan stjälas från dig. Markera dem med ett rött band.
 

DU FÅR BARA spela sådant som är övertygande. Du kan inte påstå dig vara starkast i världen, om du inte är det. Magiroller utses av Arrangören (ARR), och det kommer vara mycket enkla "övertygande" färdigheter.
 

Spela nära din egen ålder om du inte är duktig på skådespelande (svårt att t.ex. vara 17 och låtsas vara 47 år).

 

Välj din roll utan att bekymra dig om din könsidentitet. Häng inte upp dig på gamla ord som "handelsman" eller "timmerman", låt istället din entusiasm och ditt kunnande få avgöra ditt rollval.

 

Som nybörjare bör du vara människa och börja i en lågstatusroll (en karaktär som inte har så mycket makt). I Gimle finns många uppgifter som det behövs någon som kan utföra.

 

Stridsroll (läs stridsreglerna)

Är du mellan 13-15 år måste du ingå i en grupp som leds av en vuxen om du vill strida.

 

Vad gör en gruppmedlem?
-Hjälper sin grupp att uppnå sina spelmål.

– Utövar sin yrkessyssla.
– Säljer sin produkt.
– Sköter sitt hushåll/handlar.
– Deltar i möten.
– Besöker värdshus.
– Deltar i ceremonier/tävlingar/fester.
– Deltar i byggprojekt.
– Hjälper andra enskilda yrkesmän som behöver extra hjälp.
– Försvarar byn/lägret/bosättningen vid behov.
– Deltar i stridsträning vid behov.
– Fritid (umgås/äta/promenera, spel, plocka bär/svamp/blommor).
 

7-12 år

Lärlingar hos yrkesmän
Spanare
Budbärare
Hämta vatten och ved